1937, venim!

Aseara am fost la Godot Cafe-Teatru. E un loc atat de primitor si frumos incat, imediat dupa ce am inchis usa in urma noastra, am si uitat de iarna aspra de afara si de orice alta grija ce-mi ocupase gandurile in ziua respectiva.

Cel putin asa mi s-a intamplat mie. Marius inca isi mai verifica telefonul din cand in  cand pana m-am luat de el, bineinteles. Da, uneori sunt genul ala, n-am ce face 🙂 In apararea mea spun ca oricum nu astepta vreo veste importanta, doar isi hranea acel obicei pe care l-am deprins cu totii, inclusiv eu, de la aparitia smartphone-urilor incoace.

Revin…

Ne-am prabusit asadar, fara preaviz, in Bucurestiul interbelic. Lumina calda revarsata de candelabrul central al cafenelei si cele cateva lampi ambientale te faceau sa zambesti si sa te imprietenesti cu toti cei din jur. N-am facut asta, dar oricum imi imaginez ca indivizii sociabili, cei cu peste cateva sute de oameni in lista de Facebook, intr-un asemena loc isi fac prieteni noi.

Godot este, fara indoiala, o cafenea-teatru prielnica socializarii, mai ales ca, daca nu vii insotit de inca 3, 4 prieteni, vei fi asezat la masa cu tot atatia necunoscuti pentru a se umple convenabil spatiul. Eu si Marius, fiind evident doar doi, aveam astfel toate sansele de a sta alaturi de inca doua culpuri, dar nu a fost sa fie. Am ramas la bar. De aici aveam o privire de anasamblu asupra intregului loc, ceea ce mi-a placut mult de tot!

Agitatia dinaintea reprezentarii, berile si cocktail-urile, prajiturile si fumul de tigara, asezatul fiecarui spectator la locul lui si in final stingerea luminii din sala si aprinderea celei de pe scena. 4 actori. Il recunosc pe Marius Manole, cel pentru care am si hotarat sa vin. Exact asa cum ma asteptam, a avut o sensibilitate extraordinara in interpretarea rolului. La fel si ceilalti 3 actori, extraordinari! Nu sunt expert, critic, etc. E doar o parere de simplu spectator. Chiar m-as duce sa revad piesa!

Se numeste „Marea iubire a lui Sebastian” si povesteste iubirea dintre actrita Leny Caler si Mihail Sebastian, iubire petrecuta in ultimii ani ai vietii autorului si care l-a inspirat in scrierea piesei de teatru ”Jocul de-a vacanta”.

Leny Caler, interpretata de Rodica Mandache, pentru ca „nu mai este tanara” si pentru ca se afla la finalul carierei, devine melancolica, fiind coplesita de amintirile tineretii. Trei nopti la rand il viseaza pe Mihail Sebastian, jucat de Marius Manole, fapt ce o determina sa retraiasca povestea lor de dragoste petrecuta demult.

„Marea iubire a lui Sebastian” este de fapt o dezvaluire a ceea ce s-a intamplat in culisele piesei „Jocul de-a vacanta” intre autorul ei, Mihail Sebastian si Leny Caler, atat muza cat si interpreta rolului principal al piesei.  Amintirile celor petrecute atunci incep cu prima intalnire dintre cei doi din 1937 si continua pana in 1945, anul mortii premature a scriitorului, punctand nenumarate intamplari triste, amuzante, surprinzatoare. Printre acestea si momentul nasterii si punerii in scena a piesei „Jocul de-a vacanta”. Povestea merita ascultata.

Pe Marius Manole am avut ocazia sa-l mai vad odata, demult, la TNB in „Privighetoarea si trandafirul”. Inca de atunci am zis, si repet acum, ca o sa merg sa-l vad in toate spectacolele. Binenteles ca nu m-am tinut de cuvant, mai ales pentru ca, fiind un actor renumit, biletele sunt greu de gasit, plus ca timpul trece si mi-l ocup cu tot felul de chestii…

Reintorcandu-ma la Godot Cafe-Teatru, spun inca o data ca e un loc special, frumos si plin de mister in care poti sa te deconectezi si sa visezi in liniste, departe de toate grijile cotidiene. Spectacolele de aici sunt  un motiv in plus sa revin si voi reveni sigur, sigur.

Lasă un răspuns

